Av GT-apokryferna är Judit ren goja, bullshit, lögn och förbannad dikt: för den som inget vet verkar den innehålla en hjältehistoria där Judit halshugger den onde härföraren Holofernes som är utsänd av den assyriske kungen Nebukadnessar! Hon utgår från den imaginära staden Baityloua, men innan de goda heroiska judarna attackeras av den onde assyriske Holofernes så har denne först spöat upp kungen Arpakshad, sedan anfallit araber i Kilikien, varefter han marscherat vidare längs en av floderna Eufrat eller Tigris ner till Persiska Viken...
Vilket ahistoriskt trams! Holofernes är ett persiskt namn, Nebukadnessar var härskare över Babylonien som krossade Assyrien, araberna fanns inte i Kilikien som ligger vid södra Mindre Asien, utan på arabiska halvön och kanske norröver till staden Petra maximalt, och om man marscherar vidare från Kilikien så hamnar man inte vid Persiska Viken utan vid Medelhavet. I Judéen fanns aldrig någon judisk stad som hette Baityloua, "y" är ett grekiskt ljud, ordet är troligen inte semitiskt utan grekiskt.
Ester per den grekiska texten har liknande sakfel, och framför dessutom en äldre-GT-moral som inte passar ihop med kristendom. Det är bättre att använda den äkta Ester, som har en rakare historia utan "etiska" utvikningar.
Mackabéerböckerna är bra, mer som snyggare och mer etiska varianter av de annars acceptabla Krönikeböckerna.
Salomos vishet är otroligt bra, den har en styrka som överglänser hela resten av GT, och nästan ligger i klass av NT. Jesus Syrak förväntar jag mig ingenting av: han har fruktansvärt dåligt rykte redan från början, men jag har inte läst ännu, så jag vet inte. (Efternot: Syrak är klart bättre än sitt rykte - vad som brukar räknas som misogyni är taget ur sitt sammanhang: han beskriver olika sorters hustrur, och den som brukar citeras som misogyni är den dåliga sorten av tre - helt obsolet synsätt: hustrun är enligt modernt synsätt jämställd och kan inte bedömas så - men i alla fall beskriver inte Syrak kvinnan som enbart förtappad)
fredag 25 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar