torsdag 5 augusti 2010

Evolution och teologi

Om någon skulle tycka det är underligt att en religiös person skriver så öppet och jämförelsevis okritiskt om evolutionsbiologi: jag är både kristen och tror på evolutionen, det är till och med mycket vanligt med kristna som tror på evolutionen. Religion berör mänsklig "myt", dock skall "myter" betraktas som verkligt existerande mentala entiteter, inte som något som endast finns i våra hjärnor. "Myten" är ett "program" för att orientera sig etiskt, att relatera sig etiskt i sitt personliga liv: det innehåller personfilosofiska drag, men denna filosofi berör inte annat än indirekt filosofins logik, den berör de arketyper som vi bollar med, och dessa arketyper har ofta en emotionell innebörd, och ligger således något vid sidan av logik, och alldeles definitivt utanför den naturvetenskapliga sfären som har universum, kemi, fysik och lägre varelsers biologi som sina egna domäner. Religiösa skapelseberättelser har endast viss indirekt relevans för biologin via antropologin, sociologin, semiotiken och lingvistiken, och i övrigt inget alls.

Mytologin berör också våra inbyggda värderingar och symboliseringsmönster, som troligen uppkommer evolutionärt, men då evolutionen verkar inom ett logiskt ramverk för vad som är möjligt och som också utesluter en massa omöjliga lösningsförslag, så finns det en yttre logisk realitet (om man är matematisk realist), som konstituerar dels formen på universum, dels möjliga lösningar på det evolutionstryck arter utsätts för. En art, oavsett på vilken planet i universum, som utvecklar en högre grad av intelligens likt människan, kommer genom detta logiska ramverk att dela en hel del värderingar med oss människor, exempelvis en obenägenhet till dödande av artfränder, en obenägenhet till kannibalism och en tendens att skapa äganderevir, och de kommer att "koka ihop" myter för att motivera dessa tendensers etiska universalitet – de kommer att göra det helt oberoende av kontakt med mänskligheten, och således – enligt realistiskt tänkesätt – existerar myterna i generell mening oavsett betraktarens uppfattning. Logik, viss sannolikhetsteori, evolutionsbiologi och religion hör alltså ihop.

Inga kommentarer: