lördag 11 september 2010

Meditation för smärtlindring

Den hinduiske
guden Hayma
Använde för andra gången en friform meditation där jag blundar och mantralöst koncentrerar mig på samma sätt som under en trancendental meditation (som alltid emellertid använder namnet på någon gammal dammig skräckinjagande hinduisk gud som mantra – min var visst Hayma eller något – oops! det fick jag visst inte säga – men skit samma TM kan inte patentera namnen på hinduiska gudar). Nåväl, alldeles gudlöst lyckades jag meditera bort det mesta av en tandvärk (som beror på ömt tandkött) under 20 minuter. Jag är fortfarande litet förvånad, men jag gissar att den initiala smärtan får muskler att dra ihop sig där det gör ont varför värken stegrar till en ganska hög och svåruthärdlig nivå. Min specialvariant av meditation är inriktad på avslappning och att sysselsätta hjärnan med annat än att oja sig – tydligen så effektivt att de här extra muskelsammandragningarna försvinner och att smärtan kan gå ner av sig själv. Men litet övernaturliga krafter är ju förstås alltid inblandade, en snubbe vid namn Jahve eller så...

Inga kommentarer: