tisdag 7 september 2010

Enhetens vänner inga vänner

Kort analys av Bjärka-Säby-kommuniteten Enhetens Vänner.

Kommuniteten startades av Per Åkerlund, Svenska Kyrkan och dr. Per Beskow, aktiv i Romersk Katolska Kyrkan ¹). Andra inblandade personer är Gunnar Weman, ärkebiskop emeritus i Svenska Kyrkan, Anders Arborelius, biskop i Stockholms Romersk Katolska Stift m.fl.. Arborelius har tagit avstånd från Katolsk Vision som arbetar för reformer i Romersk Katolska Kyrkan. Gunnar Weman verkar ha tagit den högkyrkliga vägen, som vill återföra Svenska Kyrkan till romarna, vi har bland annat indikationer i Brev till Enhetens vänner jan 2010 som talar emot samkönade äktenskap, och prisar att avhoppare från Svenska Kyrkan ansluter sig till påven. Eftersom romarna förklarar kvinnliga präster för kätteri, så utgår jag från att de betraktar Svenska Kyrkan, d.v.s. mina präster och mig som kättare. Jag tackar och bugar, men jag tar inte Rom-katolikerna på allvar efter något sådant.

På denna Enhetens Vänners hemsida, som för övrigt är direkt trasig och felimplementerad så att åtskilliga sidor inte går att slå upp, så hävdas en hel del o-Lutheranska saker:
  • "Det monastiska livets återkomst,"
  • "I sin bön och gudstjänst har den monastiska rörelsen från början varit såväl kontemplativ som karismatisk och sakramental"
("karismatisk" har en stark ton av kontroll meddelst känsloargument, och karismatiska rörelser har en tendens till destruktiv kultism, j.fr. Livets Ord och Opus Dei)

Monastism är en dålig idé, bl.a. därför att det på längre sikt plockar bort intellektuella gener från genpoolen. Det är även en dålig idé på grund av de lydnadslöften som avges: tro kommer inte av lydnad, lika litet som goda handlingar i sig ger tro. Att endast tillåta manliga präster är en dålig idé (och dessutom osvensk) kvinnan har samma principiella kapacitet att leda oavsett gamla oanatomiska myter från gamla testamentet om hur kvinnan skapades. Att inte acceptera samkönade äktenskap i ett samhälle där detta accepteras på grund av en dogmatiskt ensidig tolkning av något bibelord är en dålig idé. Ett argument som framförs emot att erkänna samkönade äktenskap är att många kyrkor tar avstånd och bryter kontakten med Svenska Kyrkan. Tyvärr är det sådana kyrkor som tar avstånd ifrån oss i alla fall på grund av att vi har kvinnliga präster – så argumentet är snömos och tomt prat. Jag uppfattar Enhetens Vänner som högkyrkliga, och då jag är bredkyrklig Lutheran ser jag det som att de företräder en ståndpunkt i strid mot min.

¹)"Romersk Katolska Kyrkan" = De katoliker som är underlydande under påven i Rom – att jag tjatar "romersk" i strid mot Rom-katolikernas vilja beror på att det bland annat finns Frikatoliker baserade i Utrecht Nederländerna och Anglokatoliker även kallade Anglikaner. Jag tänker inte be om ursäkt för detta, Rom-katolikerna borde i stället, i enlighet med [2Mos 20:16], justera sin kontrafaktiska inställning om att vara "de enda" katolikerna.

Inga kommentarer: