söndag 11 juli 2010

Ronge om bunkerstämningar

Hittade en länk till Aftonbladets chatt mellan läsare och Paul Ronge. Hans inlägg där och Staffan Doppings inlägg om Littorins och Reinfeldts agerande andas stark kritik. Jag vet inte vad jag skall säga om detta eftersom jag har en explicit och mycket stark blockering emot empati för Reinfeldtsregimen, men speciellt en kommentar fick mig att associera till Kubakrisen 1963 då världen var extremt nära tredje världskriget och atombombskrig, speciellt det groupthink som lär ha utvecklats runt John F Kennedy. Jag citerar chatsajten ovan:

(kommentar från SOL) stämmer det att vid krishantering kan vara bra att ha med en utomstående neutral observatör som kan se objektivt på krisen och därmed kunna lösa krisen enklare?

(svar från Paul Ronge) Det är en mycket vettig och sann iakttagelse! I kris sluter man sig samman i gänget, vilket ger en bunkerstämning. En person utifrån, utan partibok och utam inblandning i själva affären, kan uträtta jättemycket i att hjälpa de som är utsatta för kris att se problemen utifrån andras perspektiv.

Det gjorde Kennedyledningen, de tog in Robert Kennedy som fick agera djävulens advokat. Jag kan emellertid tänka mig att det finns problem med Reinfeldtregimens ideologi och det moderata tankeklimatet som gör en sådan lösning omöjlig att använda där. Det finns för mycket "sossarnas fel alltihop", "sammansvärjning", "vara hård" och "stå emot trycket", alltså en slags bunkerstämning i grunden. Ett talesätt: axet som inte böjer sig för vinden knäcks i stället.

Det är också så att en inbyggd bunkerstämning (jag brukar säga "idiosynkrasi", eftersom man egentligen menar en misstänkliggörande attityd) förekommer i religiösa och politiska sekter, där omvärlden är ond och inte skall lyssnas på, och vars tankeelement i sig är fundamentalt förkastliga. Ändamålet är att hålla ihop sekten genom en lätt isolativ ideologi eller kosmologi. 1900-talets kommunister är en klassiker, men trosrörelsen och scientologerna är religiösa exempel på samma tema. Detta räcker emellertid inte som kriterium för att beskriva en sekt: sekten kräver även personkontroll – av allt att döma har de nya moderaterna inte den minsta lilla personkontroll, så det är ingen sekt, det är någon annan sorts avskärmad gruppering – det skall bli intressant att se huruvida den har något som ens tillnärmelsevis påminner om sekters överlevnadstid...

Inga kommentarer: