fredag 25 juni 2010

Bokmystik – del III

Efter en ganska arbetssam dag (tidningsutdelning för Skäggetorps Kyrka) samt en förberedande utflykt inför mitt intro till sysselsättningsgarantin, så blev jag tidigt trött och gick och lade mig på den tid som vanligt folk brukar lägga sig på (10 eller något). Jag drömde om Boken i boken, en bok som jag hela tiden (i drömmen) hade haft tillgång till och som beskriver läror och kulturer, hur de växer upp och hur de övergår i varandra, hur dessa utmynnar från folket vid floden, som bytte lopp och gick i en annan bana, och som givit upphov till detta folks efterföljare och detta senare folks avskildhet ifrån omgivningen. Jag kan inte beskriva det bättre än så eftersom det var en dröm, och det är ett rekurrent spår i mig som har funnits i mig en längre tid. Det är inget pseudominne, det är överhuvudtaget inget minne, men det är ett återkommande drömtema, som nog måste tros vara en syntes av de kulturella flödena samt mitt grävande i historien.

Jag har annars haft liknande drömteman men vad beträffar andra ämnen: ett var detta när Europa var kulturlöst och egypterna reste med en flotta upp till Norden och skapade en koloni. Vansinne kan tyckas, men högst plausibelt när man gräver i arkeologi och Nordisk bronsålder 1700–800 f.kr.: man vet att det funnits medelhavsinflytande när man studerat hällristningar, och man vet att det fanns direktkontakt när det gäller handelsförbindelser. Dock kan man inte bevisa explicit egyptiskt inflytande: det kan vara kontakt med Egypten, med de minoiska och de mykenska kulturerna, det kan ha varit kontakt med västsemiter såsom staden Tyros. Jag tror att man genom att studera intensivt, att läsa av kulturens strömningar – "flödet" – och att känna av det kollektiva undermedvetna kan så att säga få "uppenbarelser" av verkligheten som förbigår logiskt tänkande och "profiterar" på intuition på ett mycket mer produktivt sätt än vad kulturen vill tillåta, eftersom intuitionen gör att makthavare och affärsmän tappar kontrollen.

Inga kommentarer: